torsdag 23 oktober 2008

Croissanter

Deg
580g vetemjöl
10g torrjäst eller 2/3 färskjäst för söta degar.
50g socker
13g salt
360g mjölk, skållad och svalnat till rumstemp.

Blanda degen i en matberedare, knåda i 4-5 min. Degen blir för elastisk om den knådas för länge, det kan göra det svårare att vika degen senare. Låt degen jäsa 30 min i rumstemperatur och sedan 2-12h i kylskåp.

340g smör 10-15C

Skär smöret i 2cm tjocka skivor, lägg mellan plastfolie och platta till det till 1cm med kavel. Kavla ut degen på mjölat bakbord, gör det dubbelt så stort som smörplattan. Ta bort plastfolien och lägg smöret i degen och vik ihop degen så den inkapslar smöret.

Lägg degen i plastfolie och kyl 40 min. Kavla ut degen till en rektangel och vik ihop den mot mitten från toppen och botten så det blir tre lager. Kyl 40 min och upprepa tre gånger till så det blir fyra vikningar totalt.

Låt jäsa två timmar i kyl efter sista vikningen, jag skippade det här steget pga tidbrist. Kavla ut degen till 1-1/2 cm tjocklek, skär till trianglar och forma dem som videon visar:
http://www.youtube.com/watch?v=iHZR2EsA5e0&feature=related

Jag gjorde hälften med choklad inuti, det blir nästan lite för smörigt annars.

Lägg upp de formade croissanterna på en plåt och pensla med ägg och låt jäsa 2h i rumstemperatur. Pensla med ägg ytterligare en gång efter att de har jäst, baka i 200C 20-25 minuter.

Inga kommentarer: