torsdag 9 oktober 2008

Första baket: Baguette



Jag testar receptet ifrån en annan bloggare:
http://paindemartin.blogspot.com/2007/10/baguette.html

Vilket sammanträffande att vi nästan har samma namn, what are the odds?

Jag hade väldigt lite jäst hemma så jag gjorde endast halva satsen. Enligt receptet skulle man börja dag 2 på morgonen, men det regnade så pass mycket så jag väntade tills eftermiddagen innan jag cyklade för att handla jäst, det blir säkert bara godare!

Dag 1 23:00
200g vatten
200g vetemjöl special
2g jäst

Dag 2 18:00
150g vatten
300g vetemjöl special
7g jäst
15g salt, jag testar med ett ekrökt salt jag hade hemma. Tillsätts efter några minuters knådning.

Knåda degen minst 10 minuter, jag följde receptets instruktioner och tillsatte saltet efter att ha knådat brödet 7-8 minuter. Jag har ingen maskin utan knådar för hand, det vart en väldigt våt deg så det var lite svårt i början men jag försökte att tillsätta så lite mjöl som möjligt.



Låt jäsa 3 timmar i rumstemperatur, jag jäste min i en bunke och vek ihop den ett par gånger under tiden.















Jag delade upp degen i fyra delar och formade fyra baguetter, de fick jäsa 45 minuter medan ugnen blev så varm den kunde. Jag har ingen baksten, men jag använde dubbla plåtar som får värmas upp i ugnen och skjutsade in baguetterna med hjälp av lite kartong, det funkade ganska bra faktiskt.

Baguetterna blev helt ok, jag testade lite olika sätt att forma dem så vissa blev snyggare än andra. Jag hade ännu en plåt i botten av ugnen som jag hivade in kokhett vatten efter att jag stoppat in bröden. Vattnet hjälper brödet att få en bra skorpa. Alla bröd fick inte plats samtidigt så jag körde två omgångar, första gången brände jag på 275 grader hela vägen men jag tyckte inte det vart så bra. Andra omgången så öppnade jag ugnluckan och släppte ut om det var någon ånga kvar. Då gick temperaturen ned i ugnen vilket fick bröden att bli genomgräddade bättre.

Jag hade slut på batterier i min kamera, så jag fick ta kort med mobilkameran.



























Jag vet inte riktigt om det ekrökta saltet gjorde någon skillnad. Det kanske bara är min inbillning men jag tycker att man känner lite av smaken. Det var riktigt svårt att skåra baguetterna för att de var såpass lösa, man vill ju inte trycka ned dem allt för mycket så hålen försvinner. Jag testade att knåda ned och försöka forma en av baguetterna, den som ser finast ut på bilden. Då vart skårningen helt okej eftersom ytan vart mer spänd än de andra bröden men alla stora hål försvann.

Inga kommentarer: