onsdag 15 oktober 2008

Två varianter av surdegsbröd

Lite löst baserat på http://paindemartin.blogspot.com/2008/04/smltsmrsmacka-p-turelimpa.html

Jag har beställt böcker att ta recept ifrån, men hans sida är väldigt bra och pedagogisk och det är bra när man är ny på surdeg.

Jag har gjort min alldeles egna surdeg som jag nu ska testa genom att baka två olika bröd. Jag gjorde även den efter http://paindemartin.blogspot.com/2007/10/det-puttrar.html
Jag är ganska dåligt på att följa recept och anvisningar, men så länge som surdegen dubblar i storlek när man matar den och smakar/luktar bra, så antar jag att man gjort något rätt.

Onsdag 05:30
100g rågsurdeg
100g fint rågmjöl
200g vatten

Onsdag 17:30
Deg 1
450g vetemjöl saltå kvarn
250g vatten
Efter tre timmar, 100g surdeg

Deg 2
200g rågmjöl
250g vetemjöl saltå kvarn
260g vatten.
Efter tre timmar, 100g surdeg.

Täck över degarna och vänta tre timmar. Efter tre timmar så tog jag 100g surdeg och knådade in det i båda degarna. Jag vek degen ett par gånger de första timmarna och lät de sedan jäsa över natten.














Nymatad

Torsdag 09:00
Ta ut den jästa degen, pressa ut luften och forma bröden. täck över degarna och låt jäsa. Jag placerade ett bröd o ett durkslag med en mjölad handduk runt. Durkslaget var bara något jag fick för mig, jag ville att det skulle ge ett avtryck på degen, det kanske syns om man kollar noga.

Torsdag 13:00 sätt på ugnen 250 grader med gjutjärngryta inuti. Jag bakade båda bröden i en gjutjärngryta, det fungerar ungefär som en baksten fast endast med runda bröd då.

Torsdag 13:45 baka bröd, jag använde inget lock till grytan utan endast hett vatten in i ugnen för ånga. Baktiden är jag lite osäker på, jag släppte ut all överbliven ånga efter 15 min och lät de gräddas lite till, man brukar se när de är färdiga. Ett tips är att knacka på undersidan av brödet så ska det låta ihåligt.

































Båda bröden var jättegoda, särskilt det med rågmjöl. Jag har velat baka rågbröd rätt länge och försökt ett par gånger med jäst, men aldrig med bra resultat. Jag tror att rågmjölet behöver något syrligt som finns i surdeg för att jäsa ordentligt
Jag tyckte att surdegen jäste lite dåligt när jag testade att mata den tidigare i veckan, men efter ett par matningar så verkar den jäsa som den ska nu.

Inga kommentarer: